De troeven van vlees

24.09.2021

Er bestaat tegenwoordig nogal wat twijfel rond de gezondheid van vlees, en dan voornamelijk de gezondheid van rood & bewerkt vlees. Vlees is echter belangrijk voor ons, omdat het beschikt over tal van essentiële voedingsstoffen. Toch is het belangrijk om, zoals met zoveel andere lekkernijen, de hoeveelheden te respecteren. Wij vertellen jou meer over de troeven van vlees & waarop je moet letten om gezonder vlees te consumeren.

Wel, vleesliefhebbers, jullie kunnen we jullie alvast geruststellen: in gematigde hoeveelheden is rood vlees helemaal niet ongezond of schadelijk. Je kunt dus met een gerust hart van je lekker biefstukje blijven genieten. Wat we zeker moeten onthouden wanneer het over vlees gaat, is dat het een rijke bron van eiwitten, vitaminen (zoals B1, B2, B6 en B12) en mineralen (zoals zink & ijzer) is.

  • Eiwitten helpen bij het opbouwen & herstellen van weefsel na blessure;
  • Zink draagt bij tot genezing van wonden;
  • IJzer is van belang voor het transporteren van zuurstof via het bloed naar de cellen. Het speelt bovendien ook een rol bij de ontwikkeling van de hersenen;
  • Vitaminen zijn nodig om gezond te blijven en zorgen voor een normale groei & ontwikkeling van het lichaam.
  • Bovendien toonde Amerikaans onderzoek aan dat mensen die vleesconsumptie vermijden, opmerkelijk vatbaarder zijn voor depressie- & angststoornissen.
filet de porc à la mangue

Vers, vetarm vlees

Het inmiddels bekende nadeel van rode & bewerkte vleessoorten, is dat ze een hoger gehalte aan ongezonde vetten bevatten: de verzadigde vetten. Zoals met zoveel andere ongezonde voedingsstoffen & levensmiddelen, is er te veel van consumeren ongunstig voor de gezondheid. Wie op wekelijkse basis te grote hoeveelheden rood of bewerkt vlees eet, zou een verhoogde kans op diabetes type 2, kanker en beroerte oplopen vanwege deze vetten. Er bestaan momenteel echter al studies die beweren dat dit helemaal niet klopt.

 

 

 

Varkenshaasje, een vetarm vleesproduct.

Hybride burgers: een 50/50 mix van vlees & groenten

Wist je dat Meco onder Meco Veggie heel wat vegetarische alternatieven (met plantaardige eiwitten) aanbiedt, maar ook alternatieven die lager gedoseerd wat betreft vlees?

Zo produceren wij reeds een jaar hybride burgers die voor 50% uit vlees & 50% uit groenten bestaan! Ze reiken het perfecte alternatief aan voor zij die de behoefte naar (bewerkt) vlees hebben, maar er bewust minder van willen consumeren. Dit terwijl men toch telkens de juiste hoeveelheid nutriënten inneemt.

Lees meer ...

Zoutarme producten

Waar er ook op moet worden gelet is het zoutgehalte, dat voornamelijk hoger ligt bij de bewerkte vleessoorten. Dit betreft producten, zoals: gehakt, worst, charcuterie, hamburgers, boomstammetjes, ...

Om hierop in te spelen, bereiden wij veel van onze producten (bv. onze vele soorten gehakt, spek, worsten,...) volledig zelf, omdat dit ons de mogelijkheid biedt om voortdurend de zout- & vetgehaltes te monitoren & waar mogelijk te verbeteren. Onze experten binnen het productieteam, kwaliteitsteam & R&D-team zorgen voor de juiste samenstelling van voedingswaarden, zonder verlies van smaak. Als resultaat, heeft Meco tot op heden welgeteld 1733 zoutarme producten in haar gamma.

Wildvlees: mager & vers

De groep 'mager rood vlees', omvat de vleessoorten met een lager percentage vetten. Enkele gezonde, magere rode vleessoorten, zijn: vers rundvlees, kalfsvlees, mager varkensvlees (bv. varkenshaasje, mignonette, filet kotelet…), paardenvlees, schapenvlees, lamvlees, haas, hert of ree.

Hertenvlees & ander soortgelijk wildvlees, bijvoorbeeld, staan gekend als zeer magere, rode vleessoorten die rijk zijn aan zink, ijzer & eiwitten. Een ideale vleessoort voor mensen die een vet-, calorie- & cholesterol arm dieet wensen. En, laat ons ook vooral niet vergeten lekker wildvlees wel niet is!

Wit vlees: mager & gezond!

Niet alleen rood vlees -zoals runds- en varkensvlees-, maar ook witte vleessoorten -zoals kip en kalkoen-, versterken het menselijke immuunsysteem. Meer zelfs, ze worden als de gezondste soort aanschouwd omdat ze het magerste zijn. Ze zijn arm in vetten, rijk aan vitamine B6 & bevatten per portie maar liefst de helft van de dagelijkse vereiste. Vitamine B6 is een belangrijke schakel in de basisketens van biochemische immuniteit en van vitaal belang voor de vorming van nieuwe en gezonde witte en rode bloedcellen.

Witte vleessoorten bevinden zich in de lichtgroene zone van de voedingsdriehoek & het is reeds bewezen dat de consumptie ervan zo goed als geen gezondheidsrisico's met zich meebrengt. Dit omwille van de lage aanwezigheid van verzadigde vetten.

Voorbeelden van wit vlees zijn doorgaans elke soort gevogelte, zoals kip, kalkoen & wild gevogelte (bv. fazant, eend, patrijs).

De kracht van vette vis, visolie & omega 3

Hoewel ze niet in dezelfde categorie worden geplaatst, is het noemenswaardig dat (vette) vis uiterst goed is voor onze weerstand. Dit omwille van de omega-3 & andere gezonde vetten die je erin terugvindt.

Het Voedingscentrum raadt aan om 200 milligram omega-3 vetzuren per dag uit vis te halen. Dit betekent niet dat je dan elke dag vette vis moet eten. Je komt ruimschoots aan je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid omega-3 wanneer je eenmaal per week een vette vis eet. Het is dus aangeraden om minstens 1 maal per week vis te eten.

We zetten even op een rijtje welke vette vissoorten het rijkst zijn aan omega-3 & andere nutriënten.

Tonijn

Tonijn is naast zalm misschien wel één van populairste vissoorten. De vis is dan ook zo veelzijdig & op eindeloos veel manieren te bereiden. Tonijnfilet met rijst of frietjes, in een slaatje of gewoon als tonijnsalade op de boterham? 

Tonijn bevat veel omega-3 & beschikt bovendien over zowel de vitamines D, A en B2, alsook over de mineralen jodium en ijzer.

Sardines

Sardines: kleine visjes die boordevol omega-3 zitten & over heel wat essentiële vitamines beschikken, zoals: vitamine E, A, C, K en B-complex. Sardines worden het meest in blik verkocht, maar zijn bij elke vishandel te verkrijgen. Vooral in Portugal zijn de "sardinha's" een populaire lekkernij.

Haring

Gebruikelijk bestrooid met uitjes, direct vanuit het vuistje. Naast het feit dat het een lekkernij is, zitten er in haring ook nog eens veel goede vetten, waaronder ook die befaamde omega-3. Ook vind je in haring veel vitamines terug, zoals: vitamine B2, B6 en D.

Makreel

Makreel is een lekkere vette vis waar veel omega-3 in zit. Ook vind je vitamines C, B6, B12, A, D, E en K in deze vis terug.

le saumon

Zalm

Zalm is misschien wel de populairste vis der vissen. Naast omega-3, bevat zalm de vitamines A, D en B12. Ook met zalm kan men in de keuken alle kanten op: gerookt, gebakken op het vel, gekookt, uit de oven, noem maar op!